Randers Kommune lancerer "Nikotinfri Ungdom" for at beskytte unge mod nikotinprodukter

Randers Kommune tager nu et markant skridt i kampen mod børn og unges brug af nikotinprodukter. I denne uge modtager forældre til skoleelever mellem 12 og 17 år et oplysningsbrev, som led i kommunens nye initiativ, Nikotinfri Ungdom.

Randers Byråd har besluttet at intensivere indsatsen for at skabe nikotinfrie miljøer for kommunens unge. Initiativet Nikotinfri Ungdom skal danne rammen om en række tiltag, der skal forhindre, at børn og unge bruger nikotinprodukter.

"I dag er nikotinprodukter ikke kun cigaretter, men også produkter som nikotinposer og engangs e-cigaretter, og vi ser med stor bekymring på den stigende brug af nikotinprodukter blandt vores børn og unge," siger Louise Høeg, formand for Sundheds-, Idræts- og Kulturudvalget. Hun tilføjer:

"Vi ønsker at sende et klart signal om, at vi som kommune tager den udfordring alvorligt. Vi har et ansvar for at beskytte vores unge og sikre, at de får de bedste forudsætninger for et sundt liv uden afhængighed af nikotin".

Oplysningsbrev til forældrene

I et oplysningsbrev, som i uge 34 sendes ud via Aula og e-Boks til forældrene til skoleelever i alderen 12-17 år, understreger kommunen de alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser ved børn og unges brug af nikotinprodukter.

"Nikotinprodukterne markedsføres med smagsvarianter som slik og sodavand, hvilket gør dem særligt attraktive for børn og unge, og produkterne kan have alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser for de unge, så som nedsat evne til at koncentrere sig og øget risiko for angst og depression," siger Lise-Lotte Leervad Larsen, formand for Skole- og Uddannelsesudvalget.

I oplysningsbrevet opfordres forældrene til at tage en aktiv rolle i forebyggelsen.

"Forældrene spiller en afgørende rolle, for vi ved, at dialogen mellem forældre og børn kan have en stor indflydelse på de unges valg om at bruge nikotinprodukter. Derfor er det vigtigt, at vi som kommune støtter forældrene i denne dialog og giver dem den nødvendige viden og værktøjer," siger Lise-Lotte Leervad Larsen.

Om Nikotinfri Ungdom - en helhedsorienteret indsats

Ud over oplysningsbrevet og en informationskampagne til familier med børn i 12-17-årsalderen indeholder Nikotinfri Ungdom-initiativet to fokusområder, som skal bidrage til at reducere og forebygge unges brug af nikotinprodukter:

• Røg- og nikotinfrie udearealer: Randers Kommune vil opfordre til, at der ikke bruges røg- og nikotinprodukter på udvalgte udearealer, såsom legepladser, hos idrætsforeninger og busstoppesteder i nærheden af skoler.
  • Ved at inddrage skoler, foreninger og lokalsamfund vil kommunen lave lokale indsatser, der tager udgangspunkt i lokale behov og udfordringer. Data om unges nikotinforbrug skal bruges til at målrette indsatsen der, hvor behovet er størst. Første del af indsatsen begynder i sydbyen i løbet af efteråret: Vorup, Kristrup, Romalt og Assentoft.

Nikotinfri Ungdom er en del af Randers Kommunes Sundhedspolitik 2023-2026, hvor unges brug af nikotinprodukter er udpeget som fokusområder. Indsatsen bygger ligeledes videre på visionen om Røgfri Randers 2025, hvor målet er at nedbringe antallet af dagligrygere blandt voksne borgere til 5 % i 2025.