Uddannelsesplan 1. praktik

Grundfagligheden

Kompetencemål

De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis.

Færdighedsmål

Den studerende kan:

1. anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde
  2. målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder
  3. dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser
  4. anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde.

Vidensmål

Den studerende har viden om:

1. praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver
  2. målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter
  3. evaluerings-, undersøgelses- og dokumentationsformer
  4. såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima.

Muligheder for læring

• Der er gode muligheder for at observere på praktikstedets rutiner og arbejdsopgaver, så den studerende har god mulighed for tilegne sig viden om de pædagogiske og samfundsmæssige opgaver.
  • Følg et barn en hel dag: Den studerende skal i løbet af sin praktik lave et observationsforløb, hvor et udvalgt barns hverdag observeres og dokumenteres.
  • Den studerende vil deltage på de ugentlige SFO-møder, hvor vi jævnligt har fokus på SFO'ens målsætning samt planlægning af forskellige aktiviteter. Der afholdes desuden teammøder for alle årgange i skoledelen.
  • Den studerendes øvrige studietid kan anvendes til at tilrettelægge aktiviteter.
  • Der vil være en ugentlig vejledningstime, (45 minutter), afsat hvor den studerende får mulighed for at få sparring på egen praksis. Derudover vil den studerende have flere ugentlige lektioner samt timer i SFO sammen med sin vejleder, hvor der også er mulighed for at evaluere læringsaktiviteter sammen med børnene.
  • En stor del af det at gå i indskolingen handler om dannelse. Det er en naturlig del af pædagogens hverdag at arbejde dannelsesorienteret både i det strukturerede og i det spontant
    opståede samvær.
  • Den studerende vil få gode muligheder for at lave forløb der omhandler sundhedsfremmende emner.

Relevant litteratur

Louise Klinge - Relationskompetence

Louise Klinge og Rasmus Ahlenkær - Hvad er skæld ud?

Skole uden Skældud

Evaluering

Lokale mål - Den studerende:

• kan fremlægge relevante uddrag fra sin portfolio
  • kan redegøre for og indgå i dialog om den daglige pædagogiske praksis
  • har gennemført observationsforløbet.

Vi evaluerer løbende med den studerende. Særligt på vejledningerne. Når 2/3 af praktikken er gået, forventes det, at den studerende har en klar fornemmelse for, hvilke mål han/hun mangler at nå, og hvordan der kan arbejdes for at nå de resterende mål.

Senest 4 uger efter opstart afholdes et Stop-Op møde, hvor den studerende deltager sammen med sin vejleder og nærmeste leder (indskolingsleder). På mødet tales om, hvordan den studerende er kommet i gang med sin praktik ud fra disse fem overskrifter:

• Mødestabilitet
  • Relationskompetence
  • Samarbejde
  • Initiativ
  • Praktiske hængepartier.

Organisering af vejledning

Hvordan tilrettelægges uddannelsesforløbet?

I dialog mellem vejleder og studerende aftales individuelle forløb alt efter hvor den studerende er henne i sin faglige udvikling. Der er gode muligheder for at tilpasse forløbene efter den enkeltes interesse og kunnen.

På de ugentlige SFO-møder er "den studerendes punkt" et fast punkt. Her forventes den studerende at redegør for sine refleksioner og fokusområder gennem praktikken, således at den studerendes praksis bliver kendt og relevant for alle SFO’ens pædagoger. Vejlederen støtter den studerende i at gennemføre punktet.

Hvordan og hvornår afholdes vejledning?

45 minutter til en times vejledning og løbende vejledning i det daglige samarbejde.

Vi bestræber os desuden på, at den studerende deltager i én til flere fælles vejledninger hos andre af organisationens praktikvejledere sammen med de studerende, der er på skolens i praktikkens periode.

Hvordan inddrages den studerendes portfolio i vejledningsprocessen?

Portfolien indgår som et fast punkt på den ugentlige vejledning.

Den studerendes arbejdsplan

Den enkelte studerendes skema udarbejdes først når praktikken nærmer sig. Skemaet vil være individuelt.

Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution

Første kontakt tages til indskolingsleder Lene Qvortrup Skov på tlf. 8915 4441 eller 2199 5321.

Ved for besøget bedes den studerende om at medbringe et forventningsskriv.

Hvis der skulle opstå problemer eller bekymring i praktikken, vil vi starte med at få en snak med den studerende og få klarlagt problemstillingen. Hvis ikke vi oplever, at vi kan løse det på stedet, så kontakter vi den studerendes praktiklærer eller en anden relevant person fra VIA.