Uddannelsesplan 4. praktik

Bachelorprojektet

Bachelorprojektet udspringer af den studerendes specialiseringsområde. Bachelorprojektet og den tilhørende bachelorpraktik tager udgangspunkt i en professionsrelevant problemstilling.

Bachelorprojektets problemformulering danner grundlag for en empirisk og teoretisk analyse, identifikation af udviklingsmuligheder og perspektivering af praksis.

Kompetencemål

Den studerende kan identificere, undersøge, udvikle og perspektivere pædagogfaglige problemstillinger.

Færdighedsmål

Den studerende kan:

  1. identificere, afgrænse og undersøge en relevant professionsfaglig problemstilling af både teoretisk og praktisk karakter
  2. identificere og fagligt vurdere muligheder for udvikling og kvalificering af pædagogisk praksis
  3. formidle etiske og handleorienterede overvejelser, der kvalificerer pædagogisk samspil, og demonstrere professionsfaglig dømmekraft
  4. inddrage organisatoriske og samfundsmæssige forhold i perspektiveringen af den valgte problemstilling
  5. inddrage viden og forskning i en faglig argumentation
  6. vurdere og begrunde valget af metoder til indsamling af empiri
  7. formidle analyse- og undersøgelsesresultater mundtligt og skriftligt.

Vidensmål

Den studerende har viden om:

  1. virkefelter for den pædagogiske profession
  2. pædagogfaglig udvikling og innovation
  3. pædagogens professionsfaglighed og professionsetik
  4. følgende forholds indflydelse på den valgte problemstilling:
    • Kulturelle og sociale
    • Institutionelle og organisatoriske
    • Historiske, samfundsmæssige og internationale
  5. nationale og internationale forsknings- og udviklingsresultater af relevans for den valgte problemstilling
  6. empiriske undersøgelsesmetoder samt deres muligheder og begrænsninger
  7. opgaveskrivning og faglig formidling.

Institutionens udviklings- og innovationsfelter

  • PBL - projektbaseret læring med elevinddragelse som grundlag for de didaktiske overvejelser
  • Udvikling af fritidspædagogikken via KIDS FRITID.

Institutionens rammer for empiriindsamling

Indhentes til den pågældende situation.

Kontaktperson for den studerende

Indskolingsleder
Lene Qvortrup Skov
Tlf. 8915 4441 eller 2199 5321