Udviklingsmål fra Skoleudviklingssamtalen

Skoleudviklingssamtalen

Skoleudviklingssamtalen er en lovpligtig samtale mellem skolen og forvaltningen. Samtalerne afholdes en gang om året og har til formål at styrke dialogen, den fælles forståelse og samarbejdet om udviklingen på skolen. 

Samtalen tager udgangspunkt i skolens nationale data for dansk læsning, matematik, trivsel og elevfravær. Vores seneste skoleudviklingssamtale fandt sted d. 8.april 2024. Arbejdet med vores udviklingsområder sker fra skoleåret 23/24. 

Udviklingsmål fra Skoleudviklingssamtalen

På baggrund af vores seneste skoleudviklingssamtale blev der udarbejdet følgende udviklingsmål, som vi arbejder med i det kommende skoleår: 

  1. PBL - Problem-, projekt- og passionsbaseret læring

Målet for indsatsen er på sigt, at børnene oplever en undervisning, hvor den undersøgende tilgang bliver omdrejningspunktet, og hvor de praksisbaserede aktiviteter i undervisningen stimulerer kreativ tænkning og børnenes interesse for problemløsning. Skolen arbejder med at integrere en indsats med PBL - projektbaseret læring. En naturlig stigning i undervisningsforløb, der er tilrettelagt ud fra en undersøgende tilgang. Skolen ønsker at eleverne herigennem oplever inddragelse og møder i skole med større motivation og engagement og hvilket kommer til udtryk i trivselsmålinger og i udstillinger af elevernes produkter.

  1. Øget fokus på specialpædagogik i praksis for at styrke fællesskaber og imødekomme diversiteten i børnegruppen. 

 Der er brug for en sammenhængende tilgang, der fokuserer på fællesskaberne og tager højde for bredden i børnegruppen. Derfor er Specialpædagogik i praksis en tilgang, der systematiserer og udvikler en sammenhæng mellem vores værdisætning ”Helhjertet læring i fællesskab” og vores samarbejde, pædagogik og didaktik. Samlet set skal indsatsen understøtte, at alle børn på tværs af forskellige forudsætninger i videst muligt omfang kan opleve sig som en del af Østervangsskolens fællesskab.  Der er igangsat et kompetenceudviklingsforløb for hele den samlede skole. Skolen vil se styrkede børnefællesskaber og at personalet anvender specialpædagogiske grundfagligheder i praksis

Link til skolens data: https://uddannelsesstatistik.dk/